منوی دسته بندی

موسیقی کلاسیک – بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک

موسیقی کلاسیک - بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک

موسیقی کلاسیک – بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک

یکی از آن مواردی که اهنگساز ها و نوازنده ها باید در رابطه با آن اطلاعات کافی داشته باشند تاریخ موسیقی و اطلاعات کامل راجع به هر دوره است اطلاعاتی راجع به فرم ، بافت ، هارمونی و حتی سازبندی اکثر افراد به راحتی نام هنرمندان موسیقی کلاسیک را به زبان می آوریم اما واقعا اطلاعات دقیقی از سیر تحول این موسیقی ندارند و ساختاری که دارد ندارند. به همین خاطر همیشه توصیه می شود کسانی که اصول آهنگسازی را یاد می گیرند حتی در رابطه با سازها مثلا در آموزش پیانو کسی که اطلاعات تاریخی خوبی از موسیقی داشته باشد به مراتب تکنیک ها و استفاده از انها را بهتر می فهمید وقتی سخن از اطلاعات تاریخی موسیقی می کنیم صرفا نقل تاریخ و زندگی نامه نیست بلکه بررسی اثار شاخص موسیقی هر دوره ی هنری است.

موسیقی کلاسیک - بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک

موسیقی کلاسیک – بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک

در این مقاله می خواهیم به طور اجمالی دوره ی کلاسیک را بررسی کنیم هم از لحاظ تاریخی و ساختاری ، در بررسی تاریخی به بحث زمانی موسیقی کلاسیک (در این مقاله به معنی موسیقی دوره ی کلاسیک است)  پرداخته می شود و در موارد ساختاری به بررسی ساحتار هایی نظیر فرم و بافت و سبک ملودی و هارمونی و سازبندی پرداخته می شود. یاد آوری می کنم در بررسی های ساختاری شما می بایست ابتدا دانش تئوری و هارمونی و … موسیقی را داشته باشید تا بتوانید یک قطعه ای که متعلق به آن زمان است را از زاویه های مختلف ساختاری بررسی کنید.

تئوری و هارمونی را با دوره های تئوری و هارمونی به راحتی فرا بگیرید

بحث تاریخی دوره کلاسیک:

به طور کلی از لحاظ دوره های تاریخی و هنری:

به دوره ی پس از باروک و پیش از رمانتیک دوره ی کلاسیک می گویند. یعنی بین سالهای ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ (تاریخ موسیقی،هیوم ام میلر،ب۵)

ممکن است از صفت کلاسیک در جاهای مختلف استفاده شود اما براساس محتوا معنای یکسانی نداشته باشد به همین خاطر به معنای مختلف کلاسیک می پردازیم.

صفت کلاسیک برخلاف تصور می تواند معنای موسیقیایی مختلف و متفاوتی را داشته باشد:

این صف گاهی در رابطه با هنر و ادبیات یونان باستان به کار می رود.

و گاهی نیز در رابطه با متضاد رمانتیک یعنی موسیقی قبل از قرن نوزدهم به کار می رود.

و در بعضی موارد هم مترادف موسیقی هنری  و گاهی هم به معنای دوره ای از نیمه ی قرن هجدهم تا سال ۱۸۲۰ که به آن نیز گاهی دوره ی کلاسیک وینی می گویند اطلاق می شود. در این مقاله موسیقی کلاسیک به معنی موسیقی دوره ی مذکور یعنی کلاسیک به کار رفته است.

ویژگی های ساختاری سبک کلاسیک:

ما می توانیم ساعت ها راجع به ویژگی های هنر موسیقی کلاسیک (در این مقاله دوره ی کلاسیک ) سخن به میان آوریم اما در کنار اهمیت این موضوع ساختار نیز در این دوره اهمیت بالایی دارد و باید با ان اشنا بود.

 

ابتدا می خواهیم فُرم در موسیقی کلاسیک را به طور خلاصه بررسی کنیم :

یکی از مواردی که در بررسی های تاریخی و ساختاری قطعات بسیار مهم از فُرم و بررسی تغییرات آن در طول زمان می باشد. براساس کتب مرتبط با تاریخ موسیقی در اواخر قرن هجدهم اصول ساختار چندبخشی به ویژه در فُرم سونات با قطعیت تثبیت گردید.
بافت در موسیقی کلاسیک :

موضوع بافت مفصل در دوره ی هارمونی سایت آموزش موسیقی چارگاه بررسی شده است یکی از انواع بافت ، بافت هوموفونیک می باشد یعنی خط ملودی با المان های غیر ملودیک یا کمتر ملودیک همراهی می شد. یکی از انواع شکل های همراهی باس آلبرتی می باشد که این روش توسط آهنگساز ایتالیایی دومینکو آلبرتی (۱۷۱۰- ۱۷۴۰) به وجود امده است. در این روش آکورد های شکسته به شکل الگوهای ساده یا آرپژ تکرار شونده ملودی را همراهی می کنند در مثال زیر این همراهی را می توانید مشاهده کنید:

موسیقی کلاسیک - بررسی ساختاری و تاریخی دوره ی کلاسیک -بافت در موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک – بررسی ساختاری و تاریخی دوره ی کلاسیک -بافت در موسیقی کلاسیک

 در زیر اجرای این همراهی را می توانید بشنوید:

 

[button color=”green” size=”medium” link=”https://www.chargah.ir/wp-content/uploads/2019/03/mosighi-classic.mp4″ icon=”” target=”true”]دانلود ویدئو[/button]

 

با این وجود اینکه شاید گمان کنید کنترپوآن از بین رفته بود اما باید گفت کنترپوان به طور کامل از میان نرفته بود و گاهی اوقات فوگ و فُرم های کنترپوآنی دیگر ساخته می شدند. در رابطه با بافت موسیقی کلاسیک نکته ی دیگری وجود دارد آنهم غلبه ی صدادهی سبُک و کم حجم بود که در تقابل با صدادهی غالبا پرحجم موسیقی باروک قرار می گرفت. در رابطه با موسیقی باروک باید گفت که باروک پیش از دوره ی کلاسیک بوده است.

آثار یوهان سباستیان باخ را پیشنهاد می کنم بشنوید.

سبک ملودی:

براساس آنچه که در منابع معتبر تاریخ موسیقی آمده است ملودی های کلاسیک که جایگزین خطوط ملودی بی وقفه ی طولانی و مستقل موسیقی باروک شدند از عبارتهای در هم تنیده ای تشکیل می شدند که با کادانس هایی که به نحو مطلوبی تهیّه می شدند خاتمه می یافتند. مواد ملودیک معمولا به شکلی بود که قابلیت بسط و گسترش بیشتر داشتند یا به اصطلاح تماتیک بودند. در مقایسه با ملودی های موسیقی باروک این ملودی ها معمولا دیاتونیک بودند.

 

هارمونی:

هارمونی کلاسیک در مقایسه با هارمونی باروک پیچیدگی کمتری داشت. از تریاد های اصلی (هارمونی تیرسی) یعنی آکورد های تونیک ، نمایان و زیر نمایان (یا در بعضی از منابع تونیک و دومینانت و سوبدومینانت) بیشتر استفاده میشد و هارمونی دیاتونیک متداول تر از کروماتیک بود. ساختار آکورد ها غالبا به شکل تریادی بودند و آکورد های هفتم هم به صورت پراکنده استفاده می شدند و آکورد های نهم تقریبا هیچ گاه استفاده نمی شد.

 

موسیقی کلاسیک - بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک ساختارهایی چون ملودی و هارمونی

موسیقی کلاسیک – بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی دوره ی کلاسیک ساختارهایی چون ملودی و هارمونی

 

بحث مهم دیگر در رابطه با رنگ و سازبندی است که بسیار مهم است:

در دوره ی کلاسیک برای نخستین بار قابلیت های پیانو مورد توجه قرار گرفت. با رسیدن به قرن نوزدهم هارپسیکورد کاملا تخت الشعاع این ساز قرار گرفت! کلارینت در این دوره اهمیت پیدا کرد و سازهای دیگری چون فلوت و فاگوت (باسون) بودند که مورد توجه خاصی قرار گرفتند و در کنار کلارینت و اُبوآ بخش بادی چوبی ارکستر کلاسیک یا همان سازبندی کلاسیک را شکل دادند.

این بود بخشی از بررسی های تاریخی و ساختاری موسیقی کلاسیک که بسیار جذاب بود هم بحث های مربوط به هارمونی و هم ملودی و سازبندی برای یک اهنگساز دانستن این موارد بسیار اهمیت دارد شاید به این دلیل باشد که تاریخ موسیقی بسیار اهمیت دارد البته برای کسی که تئوری و هارمونی و کنترپوان بداند نه کسی که هیچ چیزی از این ها نمی داند. چرا که تا این موارد را ندانید اصلا این سوال که موسیقی از نظر این موارد در دوره های مختلف چگونه بوده است پیش نمی آید!

 

در آینده در رابطه با موسیقی کلاسیک پست های بیشتری قرار داده می شود و کمی گسترده تر به تحلیل موسیقی کلاسیک می پردازیم در این پست به طور اجمالی دوره ی کلاسیک بررسی شد. همان طور که گفته شد ما موسیقی دوره های مختلف را از جنبه های ساختاری و تاریخی بررسی می کنیم و این کار بسیار مفید می باشد چرا که مطالب و نکات فراوانی با بررسی ساختاری و تاریخی موسیقی های دوره های مختلف دستگیرتان می شود.

 

در رابطه با انواع همراهی نیز  می توانید با تهیه ی دوره ی آموزش پیانو که بسیار ساده و روان تدریس شده انواع همراهی ها را در سبک های گوناگون فرابگیرید . این دوره هم کتاب آموزشی دارد و هم ساعت ها فیلم آموزشی که انشالله راه گشای شما عزیزان باشد.

برای یادگیری اصولی پیانو دوره ی فوق العاده آموزش پیانو را همین الان تهیه کنید

عزیزانی که قصد شروع موسیقی را دارند و نمی دانند به شکل باید پیش بروند و هیچ دیدی نسبت به دنیای موسیقی ندارند می توانند با تهیه ی دوره ی رایگان قدم صفر به یک دید کلی از موسیقی دست یابند در این دوره هم موسیقی تدریس شده است و هم پاسخ سوالات مشاوره ای شما داده شده است.

 

منبع : این مقاله متعلق به سایت آموزش موسیقی چارگاه می باشد.
مدیریت سایت وب‌سایت

‫2 نظر

  • ali گفت:

    سلام سینای عزیز لطفا فرق موسیقی کلاسیک با موسیقی ارکسترال را بفرمایید؟ممنون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *